Vezérfonalak az Újévhez | #42
„Dühöngenek az appfejlesztők: Peti és Marci ezzel az ŐSI MÓDSZERREL pillanatok alatt ROBBANTJA BE a produktivitást!”
Tudom, miért nem teljesülnek az újévi céljaid.
A válasz meglepően egyszerű, és semmi köze ahhoz, hogy
rossz mobilappot használsz,
nem vagy elég kitartó,
nincs elég motivációd,
nem olvastad el a legújabb, célkitűzésről szóló amerikai bestsellert.
Annál több köze van azonban ehhez a ruhadarabhoz:
Ha láttál már közel-keleti tudósítást, vagy filmet az ókori Júdeáról (esetleg a Brian életének ominózus jelenetét), akkor ismerős lehet ez a kétszínű kendő, amelyet vastag bojtok szegélyeznek.
A bojt nem olcsó dizájnelem: egy évezredes parancs miatt lóg ott.
„Azután ezt mondta Mózesnek az ÚR: Szólj Izráel fiaihoz, és mondd meg nekik, hogy csináljanak bojtokat a ruhájuk szegélyére, nemzedékről nemzedékre, és tegyenek a szegélyen levő bojtokra kék bíbor zsinórt.” (4Móz 15, 37-38)
Vajon miért? Nem kell találgatnunk, mert a folytatásban pontosan elmondja:
„Arra való ez a bojt, hogy valahányszor ránéztek, emlékezzetek az ÚR minden parancsolatára, teljesítsétek azokat, (…) emlékezzetek, és teljesítsétek minden parancsolatomat.” (4Móz 15, 39-40)
Gondoltad volna, hogy már az ókorban is ismerték az értesítéseket? Ugyanaz a cél: ránézel a tárgyra (kendő vagy telefon), meglátod az értesítést (bojt vagy felugró ablak), és ez befolyásolja a viselkedésedet. Nem hónapokig, nem hetekig, és nem is napokig – de a következő pár percre igen.
Ezért tették ruhadarabra a bojtokat: hogy egész nap rajtuk legyen, hogy egész nap emlékeztesse őket a lényegre.
Nos, az újévi céljaid azért nem teljesülnek, mert nincsenek a szemed előtt. Rendeltél már bojtot minden egyes idei célodhoz? Ott van az orrod előtt, amikor felkelsz? Amikor fogat mosol? Amikor dolgozol? Amikor hazaérsz? Amikor vacsorát készítesz? Amikor este lekapcsolod a villanyt?
Ha nincs a szemed előtt a bojtod, majd odateszi más a sajátját. Talán már érted, miért gyűlölöm tiszta szívből az okostelefonos értesítéseket, és miért szabotálják el az életedet. A Facebook, TikTok, Google, Amazon, Netflix részvényesei nagyon szeretnének emlékeztetni téged – arra, ami nekik fontos.
De mi emlékeztet idén arra, ami számodra fontos? Ami valóban lényeges? Ami valóban számít? (Arról, hogy ez az első kérdés, a tavalyi karácsonyi köszöntőben írtam bővebben.)
A bojt nem metafora. Valódi, fizikai, kézzelfogható emlékeztetőre van szükséged. Ha nem hiszel nekem, gondolj az előző 10 alkalmazásra, amelyet letöltöttél, mert az változtatja meg az életed. (Igen, Runtastic, rád gondolok – sokat ígértél, de tavaly sem jártam le futni!) Ez nem jelenti, hogy dobd ki a szoftvereket és digitális eszközöket: csak azt mondom, hogy ezek nem bojtok.
A bojt nem mantrázás. Nem az a célja, hogy ész nélkül ismételgesd az éves céljaidat, és ezzel „bevonzd” őket. A bojt emlékeztet arra, hogy mi számít igazán, és segítséget ad a döntéseidhez, a viselkedésedhez. Ránézel, és felteszed a kérdést:
Tényleg olyan fontos ez a meeting, amire most jött meghívó?
Tényleg lemondjam ezt az ebédet egy kollégával, csak azért, mert „el vagyok havazva”?
Tényleg bent maradjak még két órát az irodában?
Tényleg rá kell néznem ma este 11-kor, tizenhetedszer is az e-mailekre?
És ami a legfontosabb: ma mivel foglalkozzak? Mi az az apró tevékenység a következő 15 percben, amivel elérhetem ezt a célt?
Ugyanilyen bojtokra van szüksége a csapatodnak és szervezetednek is. Jeffrey K. Liker A Toyota-módszer c. zseniális művében a hetedik alapelvként a következőt fogalmazza meg: „Alkalmazzunk vizuális visszajelzést, így nem maradnak rejtve a hibák!” Az ember vizuális lény: a menedzser fontos feladata tehát a vizuális menedzsment. Milyen vizuális jeleket használjunk? A Toyota hozzánk hasonlóan igen konzervatív ebben a kérdésben:
„Sok vállalat tekint a fizikai jelölőkre papírpazarlásként és haszontalanként. Ezzel szemben egy digitális eszköz a szemükben modern és kívánatos. A számítógépek gyakran megzavarják a csoport munkáját, ahelyett hogy eredményesebbé tennék azt, de egy jól megtervezett és jól használt számítógépes rendszer segíthet a vizuális visszajelzésben.”
Egy másik helyen pedig a következőt írja:
„A Toyota nem köt kompromisszumot az alapelvei és céljai terén pusztán azért, hogy valami gyorsabb és olcsóbb legyen. Azzal, hogy felhajítunk mindent a vállalati intranetre, és a digitalizálással költséget vágunk, túl sok nem várt következménnyel nézünk majd szembe. Ezek alapvetően változtathatják meg, sőt rombolhatják le egy vállalat kultúráját.”1
A legfontosabb „bojt” a csapatod számára a heti One On One megbeszélés. Miért? Mert bent van a naptárban. Itt négyszemközt beszélnek veled, a vezetőjükkel, aki a kérdéseivel, figyelmével, jelenlétével emlékezteti őket a legfontosabb céljaikra. És téged is emlékeztet! Először is, a csapattagjaid létezésére. Arra, hogy léteznek, egyen-egyenként. Másrészt, a kihívásaikra, a céljaikra, az eredményeikre. Emlékeztet arra, hogy van egy kollégád, aki heti 40 órában az ügyfélszolgálati panaszokkal foglalkozik. Harmadrészt, emlékeztet arra, hogy dolgod van velük. Hogy visszajelezz számukra, hogy fejleszd őket és delegálj nekik. Hogy a múlt héten megígértél neki valamit – és most teljesítened kell. (Ha még nem tartasz One On One-okat, tűzzük fel ezt a bojtot a januári Eredményes Menedzser Tréningen.)
Az Onlife ilyen bojt lesz számodra 2024-ben. Ígérjük, hogy hetente néhány alkalommal emlékeztetünk a menedzseri felelősséged egy apró szeletére. Ehhez szinte mindig adunk eszközöket is: konkrét, azonnal megvalósítható, gyakorlati ajánlásokat.
Bojtvarrásra fel!
Üdv és boldog új évet,
Ungvári Péter, Berze Márton, és az Onlife csapata
Ha az Onlife Kör tagja vagy, a következő bekezdésben megjelenik egy gomb, ahol a következő hetekben tudsz időpontot foglalni egy ingyenes konzultációra. Ez a mi újévi ajándékunk: egy beszélgetés, ahol a legfontosabb menedzseri céljaidról beszélgethetünk. Arról, hogy milyen bojtokra van szükséged 2024-ben. Találkozzunk!
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Onlife to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.