Aug 1, 2021 • 43M

Előmelegített meeting: a sikeres meggyőzés kulcsa (#44)

1
 
1.0×
0:00
-42:58
Open in playerListen on);

Appears in this episode

Onlife
A saját, névre szóló, egyedi podcast feeded, amellyel eléred az Onlife Menedzsment Podcast zárt epizódjait. Ingyenes feliratkozással a legutolsó 4-et, Kör-előfizetéssel pedig a teljes könyvtárat. Részletek: https://onlife.academy/kor/ Válj eredményes menedzserré konkrét útmutatások és eszközök által. Szerezz azonnal alkalmazható tudást. Menedzsment, szervezeti politika, kommunikáció, konfliktuskezelés, projektvezetés.
Episode details
Comments

Hollywoodi filmekben gyakran látjuk, ahogy a főszereplő a film utolsó harmadában bemegy a tárgyalóba és a nagyfőnökök előtt előadja a prezentációját (gyakran épp valami mást, mint amit eredetileg tervezett). A prezi lehengerlő, és megkapja a pozíciót, projektet, vagy bármit, amit épp szeretett volna. Miért érdekes ez? Mert félrevezethet bennünket: azt gondoljuk, hogy ilyen a jó prezentáció. Minden ellenállást leküzd a meetingen.

Holott a meggyőzés igazi mesterei tudják: az a legjobb prezentáció, ami már azelőtt sikerre van ítélve, mielőtt elkezdik. De hogyan?

0. A meggyőző prezentáció titka elsősorban nem a lehengerlő prezentációban rejlik

Talán meglepő lesz, de amikor látsz egy sikeres prezentációt, amelynek végén mindenki helyeselve bólogat és támogatja a tervet, az legtöbbször nem a prezentációnak szól. Az igazi munka a prezentáció előtt történt, amikor bement prezentálni, lényegében már sikerre volt ítélve a terv.

Ez az adás tehát szigorúan véve nem arról szól, hogy hogyan prezentálj jól (mégha lényegében erről is beszélünk). Sőt, azt is kimondhatjuk: tanulj meg jól prezentálni, jól előadni. Azonban a prezentációs készség fejlesztése két okból sem helyettesítheti az „előmelegített meetinget”, amiről most beszélni fogunk.

Az egyik ok, hogy a prezentációs készség fejlesztése hosszú idő (nem vészesen hosszú, de idő). Nem 2 év múlva jön a prezentáció, ami életed karrierlehetőségét jelenti, hanem 3 hét múlva kell megtartanod.

A másik ok, hogy mégha kiválóan is tudsz prezentálni, előmelegítés akkor is kell a sikerhez, különösen akkor, ha nagy a tét és sokan vesznek részt a döntésben, megvalósításban. Ráadásul ez a módszer egyszerű, és rendkívül hatásos módja a meggyőzésnek.

1. Tudd, hogy mit akarsz

A legtöbben itt buknak el. Ha nem tudod, hogy mit akarsz, nem kapod meg. Ha egy projekted kapcsán behívnak, hogy tarts egy rövid bemutatót arról, hogy álltok, annak biztos, hogy van oka. Ezt persze valószínűleg nem fogják az orrodra kötni, de ha csak információt kérnének, valószínűleg e-mailben is küldhetnéd.

Tehát gondold át, hogy ők mit akarhatnak tőled – és ezután fogalmazd meg, hogy te mit szeretnél.

Ha nem tudod, hogy mit akarsz, akkor nem tudsz eredményesen meggyőzni. Az első lépés tehát, hogy meghatározod a prezi célját. Több pénzt kérsz? Több embert? Nagyobb prioritást? Új együttműködést egy-egy partnerrel? Egy döntést, ami számodra előnyös lenne?

2. Készítsd elő a prezentációdat (jó idővel a meeting előtt)

Legyenek meg a fő üzeneteid, a fő kérésed, javaslatod, ezek köré szervezd a teljes prezentációt. Ehhez persze tudnod kell, hogy mennyi időd lesz, hol lesz a prezentáció.

A lényeg: tudd, hogy milyen vázra épül majd az érvelésed (ez 5 percenként 1 nagyobb pontot jelent, tehát egy 30 perces prezentációban 6 fő vázlatpont legyen).

3. Mutasd meg a főnöködnek (és 1-2 bizalmasodnak)

A főnöködet említjük, mert azt sejtjük, hogy egy sokkal magasabb szinten lévő meetingen kell előadnod (az ő főnökének, vagy a főnöke főnökének). Tehát ő az első lépcsőfok, és valószínűleg vele vagy a legközelebbi kapcsolatban, és jobban ismeri a résztvevőket.

Tőle kaphatod a legértékesebb visszajelzést. Mit kérdezz tőle?

  • Mit tud a résztvevőkről?

  • Milyen módon érinti őket az, amiről beszélni fogok?

  • Milyen kifogásaik lesznek?

  • Milyen ellenállással találkozhatok?

  • Milyen kényes témák lehetnek?

Ő lesz az első, aki véleményezi az érveidet: jó a gondolatmenet? Megfelelően erős az érvelésed?

4. Tudd meg, hogy kik vesznek részt a meetingen, kérj tőlük találkozót és mutasd be nekik a prezentációdat

1-2 héttel a meeting előtt egyeztess találkozót minden résztvevővel, aki számít a döntés, a célod elérése szempontjából. Ennek a célja NEM a meggyőzés. A cél az, hogy bemutasd nekik, hogy mit szeretnél és visszajelzést kérj: mit gondolnak? Van valami, amiről megfeledkeztél? Van bármi, ami miatt nem tudják támogatni ezt a javaslatodat? Van bármilyen kifogásuk?

Itt fogod megérteni, hogy miért olyan fontos, hogy tudd, hogy mi a legfőbb célod. Ez segít abban, hogy ne vessz el a részletekben. Ha valami apróbb részletet fel kell adnod, de ez segít elérni a nagyobb célt, akkor itt lesz erre lehetőséged.

Amikor találkozót kérsz, mondd azt, hogy szeretnéd őket röviden végigvezetni a prezin. Ezután visszajelzést kérsz, és figyelmesen hallgatva jegyzetelsz, időnként belekérdezve.

  • Mi zavarja őket?

  • Hol mutatta azt a testbeszédük, hogy valami gond van?

  • Melyik rész nem volt érthető?

  • Összességében támogatják-e a döntést?

A kulcskérdés pedig: „Ha sikerülne megoldani ezt a kérdést, támogatnád ezt a javaslatot?”

5. Mondd el a főnöködnek, mit tanultál

Miután végeztél, gyűjtsd össze a tapasztalatokat és vidd oda ismét a főnöködhöz: mondd el, milyen új információkat szereztél. Vigyél megoldási javaslatokat is: hogyan lehet megoldani ezt a kifogást? Hogyan lehet kezelni a többiek felé?

6. Építsd be a javaslatokat a prezibe

Ami beépíthető, építsd be. Ami kifogás nem megoldható, azt kezeld (a többiek felé).

7. Gyakorolj

Gyakorold újra a prezentációt. Vannak benne egészen új részek, lehet, hogy 50-70%-ban is változik az anyag. Épp ezért ismerkedj meg a szöveggel, ne érződjön úgy, mintha most találkoznál vele először.

Ha jól csinálod, nem lesznek meglepetések

Mi a cél? Az, hogy amikor bemész a prezentációra, minden lényeges szereplőről tudd, hogy

  • mit gondol a javaslatodról,

  • milyen kifogásai vannak,

  • ezek közül melyeket építetted be a javaslatodba,

  • és melyeket kezelsz máshogy.

Talán nem sikerül mindenkit meggyőznöd, de ha 5 emberből 4 támogatja, akkor ki tudsz térni már a preziben arra: „Laci nem támogatja a tervet X és Y dolog miatt, erre pedig a következő válaszaim vannak.”

A legtöbben struccként homokba dugják a fejüket, mert nem akarják hallani, ha valakinek nem tetszik a terv, nem fogja támogatni stb. Ez viszont azzal jár, hogy az éles helyzetben fognak először hallani a kifogásokról, ellenállásról – ez pedig elsüllyesztheti a prezit és azt is, amit szeretnél.